دکتر محمدجواد ظریف

یادداشت های دکتر محمد جواد ظریف در فیسبوک و توئیتر

دکتر محمدجواد ظریف

یادداشت های دکتر محمد جواد ظریف در فیسبوک و توئیتر

دکتر محمدجواد ظریف

با توجه به حضور دکتر ظریف در فیسبوک و توئیتر جهت اطلاع رسانی در مورد آخرین نوشته های ایشان تصمیم به ایجاد این وبلاگ نمودیم. بدیهی است که این وبلاگ هیچ ارتباطی با ایشان ندارد و صرفا جهت اطلاع رسانی در مورد نوشته های رسمی ایشان می باشد.

طبقه بندی موضوعی

سخنرانی در مجلس شورای اسلامی

چهارشنبه, ۷ می ۲۰۱۴، ۰۲:۲۴ ب.ظ

دوستان سلام

دیروز، سه شنبه 16 اردیبهشت، برای پاسخ به 4 سؤال نمایندگان در جلسه علنی مجلس شرکت کردم و در دو مرحله به سؤالات پاسخ دادم. این لینک فایل صوتی جلسه

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1393/2/16/2235316_291.mp3

و این هم متن هر دو سخنرانی

سخنرانی اول

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و درود به ارواح طیبه شهدا و امام شهدا و با تبریک فرا رسیدن ایاّم ولادت با سعادت امیرمؤمنان، حضرت علی ابن ابی طالب و جواد الائمه علیهما السلام، خدمت مردم دلاور ایران، ریاست محترم مجلس، اعضای محترم هیأت رییسه و نمایندگان محترم مردم عرض سلام و ادب و احترام دارم. و از این که فرصت دیگری فراهم شد تا در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنم از همه دوستان سپاسگزارم.
سوال و نظارت حق و وظیفه نمایندگان محترم است و پاسخگویی در چارچوب مصالح و منافع ملی، وظیفه بنده و همکاران در هیئت دولت است. حساسیت نمایندگان محترم نسبت به وزارت امور خارجه، نشان دهنده اهمیتی است که به سیاست خارجی و امنیت ملی داده می شود که خود جای تقدیر و تشکر دارد. بنده هم به نوبه خود خوشحالم که در طول 8 ماه گذشته بیش از هر وزیر امور خارجه ای در تاریخ انقلاب، در مجلس محترم، در صحن علنی و در کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کرده ام.
خداوند بزرگ را سپاسگزارم که به برکت هوشمندی و پایمردی مردم دلاور ایران اسلامی و در سایه هدایت و حمایت مستمر مقام معظم رهبری و تدبیر و درایت ریاست محترم جمهوری، امروز سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با ارائه منطقی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی که گفتمان امام راحل و مقام معظم رهبری است و ما نیز کاملا به آن پایبندیم با عزت به پیش می رود. گفتمانی که گفتمان صلح طلبی همراه با تسلیم ناپذیری، گفتمان تعامل سازنده همراه با عزت، گفتمان گفتگو همراه با هویت مداری، گفتمان حکمت همراه با عدالت و گفتمان مصلحت جهان و ابنای بشری است، با موفقیت مسیر پیشرفت، روشنگری و شکستن موانع را دنبال می کند، دوستان ایران و انقلاب را در همه جا شاد و سربلند کرده است، و عرصه را بربدخواهان مردم و انقلاب تنگ کرده، و سرمایه گذاری های کلان و رویاهای باطل و خطرناکشان را نقش بر آب نموده است.
که و مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین.
در این مسیر پر فراز و نشیب، بیش از هرچیز به لطف الهی، دعای معصومین علیهم صلوات الله اجمعین، همدلی و همبستگی مردم و همراهی و راهنمایی نمایندگان محترمشان دل بسته ایم و امروز هم با همین رویکرد در محضر شما حاضر شده ام که به سوالاتی که در کمیسیون پاسخ داده ام، در صورتی که نمایندگان محترم تمایل داشته باشند مجددا در بخش دوم پاسخ دهم.

سخنرانی دوم

بسم الله الرحمن الرحیم
لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم.
حسبنا الله و نعم الوکیل؛ نعم المولی و نعم النصیر

من یک بار دیگر از نمایندگان محترم و برادر عزیزم سردار کریمی قدوسی تشکر می کنم. برای پاسخ به پرسش های نمایندگان محترم لازمست چند نکته را عرض نمایم.
جمهوری اسلامی ایران کشوری مستقل، مقتدر، مردمی و با ثبات است. اما فعالیت‌های گسترده تبلیغاتی و سیاسی ای انجام می‌پذیرد تا چنین القاء شود که ایران تهدیدی برای منطقه و خطری برای صلح و امنیت جهانی است.
بدخواهان مردم ایران با صرف هزینه های بی نظیر سیاسی و مالی و با تبلیغات جنون‌آمیز خود تلاش کرده اند تا ایران را به خطری جهانی تبدیل ‌کنند؛ تا بتوانند از این طریق به اهداف خود بر علیه کشور و مردم ایران و منطقه و جهان دست یابند.
وضع تحریم‌های ظالمانه و انجام تهدیدات مستکبرانه که در سایه این فضاسازی تبلیغاتی و سیاسی جهانی امکان پذیر شده است، همگی مهمترین عامل اقتدار ملی را هدف گرفته و تلاش می کند استقامت مردم ما را بشکند. امّا به لطف خدا، حضور حماسی مردم دلاور در انتخابات خرداد 92 این امیدهای واهی را برهم زد و دولت تدبیر و امید مجدّانه تلاش دارد تا طرح و برنامه دشمنان را به شکست بکشاند و به لطف الهی در این مسیر دشوار موفق بوده است.
وزارت امورخارجه در چنین شرایط خطیری، به منزلۀ دیدبانی هوشمند وظیفه رصد حوادث و تحلیل موقعیت‌ها و تشریح راهبرد مقابله با تهدیدات را بر عهده دارد. تلاش این خدمت گزار کوچک که برای چندصباحی مسئولیت سنگین وزارت امورخارجه بر شانه هایش نهاده شده است، همواره این بوده است که با فضاسازی‌های بین‌المللی که جهت محدود کردن اقتدارملی ایران انجام می‌پذیرد، قاطعانه مقابله نماید و اجازه ندهد تبلیغات ساختگی و مسموم صهیونیستی و یا هر منبع ضد ایرانی دیگری، ایران را مخل امنیت جهانی و یا تهدید منطقه‌ای معرفی کند.
از روز پذیرش مسئولیت، در مسیر پاسداری از امنیت ملی به معنای وسیع آن و تقویت و تحکیم اقتدار ملی وتوان دفاعی از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نکرده ایم؛ تا هیچ کشوری درطمع خام نیفتد و خیال اقدام علیه ایران را در سر نپروراند.
اگر از اقتدار ملی سخن می‌گویم -- و می گوییم، چون می دانم همه ما در این دیدگاه مشترکیم، -- نظرمان به همۀ امکانات و ظرفیت‌های کشور است. مهمترین رکن اقتدار ملیِ ما، گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و ماندگارترین یادگار امام راحل رضوان الله تعالی علیه است که همانا اتکای به قدرت لایزال الهی و کوچک شمردن همه قدرت ها، استقلال طلبی، استقامت مردم دلاور بر اساس آموزه های جاودانه دینی و خودباوری بی نظیر ناشی از این عوامل برجسته است.
نگاه به درون و اتکا به عنصر بنیادی و محوری انسجام ملی و نیز توان بی نظیر مردم دلاور، اقتصاد پویا و مقاومتی مبتنی بر تولید و کارآفرینی، توان دفاعی، و حضور مؤثر، سازنده و نقش آفرین منطقه ای و جهانی شالوده اقتدار کشور را می سازند، که در سایۀ هدایت‌های هوشمندانه رهبری معظم انقلاب مد ظلُه العالی تحقق می‌یابد.
برادران و خواهران گرامی،
من به حکم آیه شریفه وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَینَ النَّاسِ اطمینان دارم که مسئولیت من در وزارت امور خارجه دیر یا زود به پایان خواهد رسید، همان گونه که از سایر دوران های حتی طولانی تاریخ بشری، جز لحظاتی کوتاه در خاطره ها نمانده است. و آنچه برای من و امثال من باقی می ماند، انجام وظیفه و شاید خدمت ناچیزی است که بتوانیم به مردم دلاور این مرز و بوم و جایگاه و منزلت جهانی آنها تقدیم کنیم. همانگونه که در ادامه آیه شریفه می فرماید وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ یَتَّخِذَ مِنکُمْ شُهَدَاءَ وَ اللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِین،
لذا تا وزیر خارجه هستم نخواهم گذاشت پروژۀ صهیونیستی امنیتی سازی ایران، منجمله از طریق تخریب وجهه و حیثیت ملی تحت بهانۀ واهی انکار هولوکاست تحقق یابد.
ما حتماً با قدرت و صلابت انقلابی که از امام راحل (ره) آموخته ایم و با تکیه بر فرهنگ غنی اسلامی و تاریخ مردم دلاور ایران که هرگز با نژادپرستی و نسل کشی آلوده نشده است، به مبارزه با شبهه افکنی صهیونیست ها در باره انکار هولوکاست ادامه خواهیم داد، و اجازه نخواهیم داد تا ماشین تبلیغاتی صهیونیست‌ها با تحریف و دروغ، از یک سو در پی مظلوم نمایی و از سوی دیگر درپی هراس افکنی برضد ایران باشند.
نتانیاهو با بی‌شرمی معرکه می‌گیرد که ایران هولوکاست را انکار می‌کند و ادعا می کند ایران با ساختن بمب اتمی هولوکاست جدیدی ایجاد نماید.
من و همکارانم به عنوان نمایندگان این مردم به جهان اعلام کرده ایم و بازهم خواهیم گفت که ایران و ایرانی همواره مأمن و ملجأ اقلیت ها بوده و به همه ادیان الهی و پیروانشان احترام می گذارد و با یهودی ستیزی و نسل کشی بیگانه است و تبلیغات ضدایرانی صهیونیست ها تماماً دروغ و جعلی و صرفاً جهت سرپوش گذاشتن بر جنایات روزمره آنها علیه فلسطینیان است.
ما می‌گوییم رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از جنایاتی که دیگران مرتکب شدند و مردم فلسطین نقشی در آن نداشته اند، شصت سال است که موجودیت ملت فلسطین را نادیده گرفته و حقوق آنان را پایمال کرده است و کشتار و اشغال و آتش افروزی خود را پشت تبلیغات بی اساس و هراس افکنی مخفی می‌کند.
من همین حرف ها را با همین صراحت در مصاحبه های خارجی هم گفته ام و خواهم گفت. ای کاش تمام مصاحبه های من را پخش می کردند تا عین همین جملات را می شنیدید ولی نمی دانم چرا دوستان تنها قسمت هایی از مصاحبه را آنهم به طور ناقص و با ترجمه غلط پخش کردند.
ما به جهان می گوییم که مردم ایران به فرهنگ غنی زاییده از اسلام ناب متکی هستندکه می فرماید: مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلىَ بَنىِ إِسرَ اءِیلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسَا بِغَیرْ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فىِ الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا.
می گوییم که از نظر مردم دلاور ایران، کشتار انسان های بیگناه در همه جا و به هرشکل و در هر مقیاسی محکوم است؛ و این رژیم صهیونیستی است که با استفاده از انواع بهانه ها تلاش می کند تا بر جنایات بی سابقه اش علیه مردم مظلوم فلسطین سرپوش بگذارد؛ و با استفاده از همین بهانه از یک سو زرادخانه های هسته ای خود را پیشرفته تر کند و از سوی دیگر علیه ایران هراس افکنی ‌کند.
مواضع ما عین مواضع امام و رهبری است و با صلاب
من و همکارانم با افتخار، تمام تلاش خود را به کار می بندیم و همه فشارهای داخلی و خارجی را به جان می خریم تا پروژۀ صهیونیستی امنیتی سازی، القای خطر و تهدیدآمیز بودن ایران را نقش برآب کنیم.
به همین دلیل در مصاحبه ها و اظهارات به ویژه با رسانه های خارجی که متأسفانه در اینجا به صورت ناقص و خارج از چارچوب مصاحبه ترجمه و ارائه کردند، تمام توان خود را بکار بسته ام که در مقابل سؤالات جهت دار و هدایت شده، بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران که افتخار می کنم مواضعم همان مواضع امام و رهبری است، تصریح کنم و مانع از این شوم که سردمداران رژیم جنایتکار صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران را عامل تداوم بحران در خاورمیانه معرفی نمایند و با این ترفند از عواقب اعمال خود فرار نمایند.
ما نباید اجازه دهیم رژیمی که با انباشت غیرقانونی سلاح هسته ای و سلاح شیمیایی بزرگترین ناقض مقررات جهانی عدم اشاعه است، با سوء استفاده های تبلیغاتی از ایران خطرسازی نماید.
سیاست خارجی دولت تدبیر و امید، آسایش نتانیاهو را برهم زده و او را به انفعال و انزوای بین المللی کشانده است. این توفیق بزرگی است که دوستان ما در منطقه را خوشحال و سربلند کرده و تمام نیروهای انقلابی منطقه را به وجد آورده و صهیونیست ها و دیگر بدخواهان ایران را دچار سردرگمی و کابوس برآمدن مجدد ایران اسلامی نموده است.
این توفیق، وامدار خودباوری ناشی از حمایت مردم دلاور و تأکید بر گفتمان اصیل و راستین انقلاب اسلامی است که می باید همانگونه که هست و همانگونه که در منطقه و جهان دیده می شود در داخل نیز بدون توجه به ملاحظات سیاسی و جناحی منعکس شود.
اما درمورد توان دفاعی و امکانات و تجهیزات نظامی کشور، آنچه گفته ام و بر آن تاکید دارم جلب توجه به منبع اصلی و واقعی اقتدار کشور است که ریشه درفرهنگ ایثار و شهادت دارد؛ و تکیه بر این پیام جاودانه امام راحل است که بزرگترین توان دفاعی ما استقامت ملت دلاور ایران است.
وزارت امور خارجه وظیفه ذاتی خود را کمک به پیشرفت و رونق، و رشد اقتصادی و ارتقای توان دفاعی کشور می‌داند و برای رفع تهدیدها و ایجاد فرصت ها و فضای مناسب بین‌المللی درتحقق این اهداف همواره تلاش می‌کند. براین اساس و به گواهی مسئولین مربوطه، وزارت امور خارجه هرگز مانع حضور هیأت‌ها جهت مذاکره در امور دفاعی کشور نشده است و دوستان محترم عضو کمیسیون هم که از مسئولین مربوطه سؤال کرده اند، همین پاسخ را شنیده اند.
همه ما اقتدار ملی را ناشی از همۀ امکانات و ظرفیت های کشور می‌دانیم. در برابر تلاش ها و رشادت های بزرگان عرصه جهاد و شهادت یعنی نیروهای مسلح ارتشی و سپاهی و بسیجی و آحاد مردم دلاور همیشه در صحنه و به خصوص خانواده های معظم شهدا و ایثارگران سر تعظیم و تقصیر فرود می آورم.
همزمان، همراه با همین دلاوران، با کمال افتخار و سربلندی به عنوان یک فرزند کوچک امام و رهبری، مهمترین عامل اقتدار و توان دفاعی کشور را استقامت و آمادگی تمامی آحاد ملت دلاور، غیور و سرافراز ایران در مشارکت بی دریغ در دفاع از میهن اسلامی می دانم.
ایران کشوری است متکی به مردم خود، نه وابسته به ابرقدرت‌ها و یا هیچ نیروی خارجی. دولت ایران تنها دولت در این منطقه است که اقتدار و مشروعیت اش را فقط و فقط از رای مردم و تنفیذ رهبری بدست می آورد و نه از هیچ پیمان نظامی و یا وابستگی خارجی. این افتخار بزرگی است. و همین واقعیت در عمل، بزرگترین عامل اقتدار و توان ملی ما بشمار می آید، و ما به حفظ و تقویت هر چه بیشتر و بهتر آن عمیقا باور داشته و متعهدیم.
ملت ایران صبورانه و با توکل به حضرت حق، دست به زانوی خویش گرفت و انقلاب عظیم خود را بدون خشونت به پیروزی رساند و در مقابل تجاوز خارجی با تکیه بر مکتب جهاد و شهادت از خود دفاع کرد و با بسیج همگانی، کشور را دوباره ساخت؛ و این همان چیزی است که هیچ ابرقدرتی نمی‌تواند ریشۀ آنرا بخشکاند ولو آنکه هوای آنرا در سر داشته باشد.
به عنوان کارشناسی که تمام عمر خود را به بررسی علمی و میدانی تحولات بین المللی گذرانده است، به جد باور دارم که تنها براساس این نگاه ایمانی و مردمی است که می توانیم درک کنیم که چرا نفوذ و توان تأثیرگذاری ایران از بسیاری از کشورهای دارای تجهیزات مرگبار نظامی و حتی اتمی بالاتر است.
و بر همین اساس با تمام وجود معتقدم که هرچه و هرکه انسجام و همدلی و همبستگی ملی و روحیه مقاومت و خودباوری مردم دلاور را تقویت کند، توان دفاعی کشور را افزایش داده است؛
و هر چه و هرکه بر طبل تفرقه بکوبد، مردم دلاور ایران را تحقیر کند و جهانی را که به عظمت و پایمردی این مردم و نمایندگانشان اذعان کرده اند به دروغ به شکلی معرفی نماید که گویی توان تحقیر این مردم دلاور را دارد، یقینا بزرگترین جنایت را علیه امنیت و اقتدار ملی و قدرت دفاعی کشور مرتکب شده است.
درپایان مایلم بار دیگر تأکید کنم که سیاست خارجی عرصه وحدت ملی و نه دعواهای سیاسی است. من دست نیاز به سوی نمایندگان محترم مردم دراز می کنم. ما به کمک، راهنمایی، همدلی و همراهی شما نیازمندیم.
در زمانی که کشور با چالشی بزرگ با قدرت های جهانی درگیر است، ضروری است واقعاً به این باور قطعی برسیم که تنها راه اقتدار و بالندگی کشور، همکاری و همدلی همگانی در جهت تقویت مبانی استوار انسجام ملی و فرهنگ ایمانی است.
آنها که از ایران خطر بزرگ جهانی می‌سازند، قصد تحریم و تهدید کشور را دارند. آنها می‌خواهند ایران را مخالف صلح و برهم زنندۀ ثبات معرفی کنند.
من اینجا می‌گویم ما ملت و دولتی صلح جو و خواهان تعامل سازنده با جهان هستیم، اما مطیع و مرعوب نیستیم.
ما برای حراست از حقوق و منافع ملی و آرمانی مان، با توکل به قدرت لایزال الهی، با صلابت و منطق و بدون دلواپسی با جهان تعامل می کنیم. ما ملتی دلواپس نیستیم. ما م
لتی دلاوریم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی